Lichaamscompositie

Het begrijpen van een Bio-impedantie meting

Het is tijd om jouw lichaamssamenstelling te bekijken

Body Composition, ofwel ‘lichaamssamenstelling’ is de manier waarop het lichaam is onderverdeeld in verschillende weefsels. Tijdens een Bio-impedantiemeting wordt de lichaamssamenstelling geanalyseerd aan de hand van de aanwezige spier-, vet-, vocht- en botmassa.

De opbouw van de lichaamssamenstelling is een goede voorspelling van uw fysieke gezondheid. Traditionele gezondheidsindicatoren zoals de BMI (Body Mass Index) bieden op zichzelf vaak te weinig informatie over uw gezondheid. Een Body Composition Analyzer berekend niet alleen op nauwkeurige wijze uw BMI maar is ook in staat om uw vetpercentage, spiermassa en lichaamsvocht te analyseren.

In vergelijking met traditionele gezondheidsindicatoren zoals de BMI (Body Mass Index) de huidplooimeter (plaatselijk meten van het vetpercentage) biedt een Body Composition Analyzer u in een overzicht alle benodigde waarden om uw fysieke gesteldheid te beoordelen.

Vetpercentage en Vetmassa

Vetpercentage: Het vetpercentage staat voor de vetmassa in verhouding tot het totale lichaamsgewicht. Een vetpercentage van 20% betekend dus dat 20% van het totale lichaamsgewicht wordt vertegenwoordig door vet.
Vetmassa: de vetmassa staat voor het de optelsom van het aanwezige vet in het lichaam, uitgedrukt in kilogrammen.

Lichaamsvet is essentieel voor de overleving van de mens. Lichaamsvet heeft namelijk verschillende functies waaronder het reguleren van de lichaamstemperatuur, het opslaan van vitamines en beschermen/verzachten van schokken op vitale organen en gewrichten. Toch is een te veel aan vet slecht voor de gezondheid. Een te hoog vetpercentage verhoogt de kans hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en verschillende vormen van kanker. Daarnaast is een te laag vetpercentage ook gevaarlijk voor de gezondheid en verhoogd de kans op osteoporose op latere leeftijd en kan voor onregelmatigheden zorgen in de menstruatiecyclus van de vrouw.

Visceraal Vet

Visceraal vet: Het viscerale ook wel ‘buikvet’ genoemd, is het vet dat ligt opgeslagen rondom de organen in de romp.
Visceraal vet is het niet zichtbare vet dat ligt opgeslagen in de romp. Zo kunnen slanke mensen toch relatief ongezond zijn door de mate waarin visceraal vet is opgeslagen in hun lichaam.

Visceraal vet is bijzonder ongezond en dient tevens als voorspeller voor leefstijl gerelateerde ziekten zoals Diabetes Type 2 en verschillende hart en vaatziekten. Een gezonde levensstijl bestaande uit voldoende lichaamsbeweging en een gezond en gevarieerd dieet is een oplossing om visceraal vet aan te pakken.

Spiermassa

Spiermassa: De spiermassa is een schatting van het totaal gewicht aan spieren in uw lichaam, uitgedrukt in kilogram. De spiermassa wordt berekend inclusief de skeletspieren, de fijnere spieren zoals die in het hart en maag en het opgeslagen water in deze spieren.

De hoeveelheid spieren in het lichaam zijn een goede indicator voor de hoeveelheid energie die iemand op een dag verbrand in rust, dit wordt ook wel de ruststofwisseling genoemd (BMR). Een hogere spiermassa zorgt voor een snellere stofwisseling wat op den duur de vetverbranding verhoogd. Het verhogen van spiermassa is dus een effectieve manier om lichaamsvet op een gezonde manier te verbranden.
Het bijhouden van de spiermassa kan als ondersteuning worden gebruikt bij het berekenen van de ruststofwisseling. Ook maakt het voor jou inzichtelijk welke impact trainingen hebben op jouw spiermassa.

Lichaamsvocht

Lichaamsvocht: Het lichaamsvocht is het aandeel vocht dat in het lichaam ligt opgeslagen als percentage van het totale lichaamsgewicht.
Vocht is essentieel voor de gezondheid. Vocht regelt o.a. de lichaamstemperatuur en de afdrijving van afvalstoffen. Dagelijks verlies je veel vocht via urine, ademhaling en zweet, daarom is het belangrijk om voldoende water te drinken om de vochtbalans in verhouding te houden.

De hoeveelheid vocht dat het lichaam benodigd heeft op dagelijkse basis verschild van persoon tot persoon en is mede afhankelijk van het klimaat en de hoeveelheid lichaamsbeweging die iemand krijgt. Een goede hydratatie van het lichaam zorgt voor een beter welzijn en is belangrijk in lichamelijke performance. Het wordt aangeraden voor volwassenen om dagelijks minimaal 2 liter vocht te drinken.
Het vochtpercentage is deels afhankelijk van de verdeling spier- en vetmassa in het lichaam. Mensen met een hogere spiermassa hebben over het algemeen een hoger vochtpercentage. Dit verklaart ook het verschil in gezonde waarden voor mannen en vrouwen (vrouwen hebben van nature een hoger vetpercentage dan mannen.)

Een gezond vochtpercentage naar man en vrouw:
Vrouw 45% – 60%
Man: 50% – 65%

Basaal Metabolisme (Basal Metabolic Rate (BMR)

Basaal metabolisme: Het basaal metabolisme is het minimale energieverbruik van het lichaam op een dag in ruststand (inclusief slaap), uitgedrukt in calorieën. Personen met een hoger BMR verbranden dus meer calorieën in rust dan personen met een lager BMR.

De hoogte van het BMR is onder andere afhankelijk van de hoeveelheid spiermassa aanwezig in het lichaam. Hoe hoger de spiermassa hoe meer calorieën er in rust worden verbrand. Het berekenen van de BMR is cruciaal voor sporters en mensen die willen afvallen. Het bepaald namelijk hoeveel calorieën er worden verbrand zonder enige activiteiten op een dag.

Wanneer extra activiteiten bij het BMR worden opgeteld zoals wandelingen, sport en andere lichaamsactiviteiten dan kan er op een effectieve manier berekend worden hoeveel calorieën er gegeten moeten worden om bijvoorbeeld af te vallen of aan te komen.

Botmassa

Een schatting van de botmineraalmassa.
Hoewel het niet waarschijnlijk is dat uw botmassa grote veranderingen zal ondergaan op de korte termijn is het wel van belang om uw botten gezond te houden.

Een gebalanceerd dieet rijk aan calcium in combinatie met een gezonde hoeveelheid aan lichaamsbeweging is essentieel in het onderhouden van uw boten. Het bijhouden van de botmassa is interessant voor op de langere termijn. Veranderingen in uw lichaamssamenstelling gaan gepaard met veranderingen in uw botmassa.

*De manier waarop Tanita de botmassa berekend is geen geschikte vervanging voor een medische

Metabolische leeftijd

Metabolische leeftijd: De metabolische leeftijd die u terug vindt in de resultaten van uw Tanita is gebaseerd op een vergelijking van het BMR met het gemiddelde BMR in uw leeftijdscategorie. De metabolische leeftijd geeft dus een indicatie van de gemiddelde leeftijd waarbij uw stofwisseling past.

De BMR van jongeren (tussen de 12 – 18) is het hoogst. Dit betekend dat er op deze leeftijd de meeste calorieën in rust worden verbrand. Dit heeft te maken met de groei van het lichaam in de levensperiode. Hoe lager uw metabolische leeftijd, hoe meer calorieën u in rust verbrand en hoe ‘gezonder’ u dus bent. Het verhogen van uw Spiermassa is een goede manier om uw metabolische leeftijd te verbeteren.

Fysieke Rating

Fysieke Rating: Maakt een schatting van het lichaamstype op basis van de spiermassa en het lichaamsvet in combinatie met het totale lichaamsgewicht en lengte.

De rating die hieruit naar voren komt loopt van 1 t/m 9. De assen in het kader vertegenwoordigen de hoogte van het vetpercentage en de hoogte van de spiermassa.

Calorie Behoefte

(Dagelijks)Calorie Behoefte: De caloriebehoefte wordt gegeven op basis van 24 uur (een dag). Dit is een schatting van het dagelijks energieverbruik uitgedrukt in calorieën. De dagelijkse caloriebehoefte voorspelt hoeveel calorieën aan energie u verbrandt op basis van uw BMR en activiteitenniveau.

Om effectief af te vallen is het noodzakelijk dat er een calorietekort wordt gecreëerd. Dit kan enerzijds door uw calorie inname te beperken of uw energie uitgave te verhogen (lichaamsbeweging). Een schatting van uw caloriebehoefte kan u dus helpen te bepalen hoeveel hoe veel voeding u op een dag kan eten om uw doel te behalen.

BMI

Body Mass Index: De Body Mass Index (BMI) is een gezondheidsindicator gebruikt om het gewicht van mensen in combinatie met hun lengte in verhouding te brengen en deze te classificeren in ‘gezonde’ en ‘ongezonde’ waarden.
De BMI is de verhouding tussen het gewicht en lengte en kan berekend worden door de massa in kilogram te delen door het kwadraat van de lengte in meters.

Voor de interpretatie van de BMI zijn ranges ontwikkeld die een indicatie geven van uw gewicht.

BMI is niet accuraat. Het BMI is ontwikkeld om op een eenvoudige manier gewicht in relatie tot lengte te analyseren. Hierin wordt echter niet gekeken naar de lichaamssamenstelling. De mate waarin het (over)gewicht wordt vertegenwoordigd is niet te herleiden uit het BMI. Een gezond persoon met een hoge spiermassa en lage spiermassa kan volgens het BMI toch ‘overgewicht’ hebben omdat er enkel wordt gekeken naar het letterlijke gewicht en niet naar de oorzaak van het hoge gewicht.

Het gebruik van BMI is dan ook achterhaald. De nieuwe manier van kijken naar (over)gewicht is de lichaamssamenstelling, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt hoe het gewicht is verdeeld ten behoeve van spier- en vetmassa.

Volg het laatste nieuws en krijg €5 korting

Meld je nu aan op de Tanita.nl nieuwsbrief

Exclusieve voordelen, als eerste toegang tot de sale, inspiratie en informatie over o.a. health tips en meer…

 

 

© 2019 Tanita Nederland

Essence E-Services