Vet verbranden versus calorieën verbranden

Om af te vallen en in vorm te komen, moet je een goed dieet hebben en regelmatig trainen om vet te verbranden. Het eerste dat u moet weten over lichaamsbeweging is dat alleen al omdat u calorieën verbrandt, niet betekent dat u vet verbrandt. Je belangrijkste focus tijdens het sporten is om lichaamsvet te verliezen, en je kunt lichaamsvet niet verliezen door verbranding van calorieën. Wanneer we oefenen, zullen onze lichamen calorieën gaan verbranden, maar de calorieën die worden verbrand zijn de calorieën uit koolhydraten in ons systeem. Om calorieën te verbranden van uw opgeslagen vet, heeft uw lichaam de aanwezigheid van zuurstof nodig. Er is een bepaalde hoeveelheid zuurstof die je lichaam nodig heeft om vet te verbranden en de enige manier om de hoeveelheid die nodig is voor je eigen lichaam te meten, is om je doelhartslag bij te houden tijdens het sporten. Begrijp alsjeblieft dat als je doorgaat met het verbranden van calorieën uit koolhydraten, je vooral “watergewicht” verliest, wat leidt tot een afname van je metabolisme. Denk ook aan de calorieën die worden verbrand van koolhydraten als je energiecalorieën. Als u te veel energiecalorieën verliest, zullen uw spieren niet genoeg energie ontvangen om uw metabolisme te verhogen die indirect vet verbranden. Daarom moet u uw calorie-inname verhogen wanneer u een trainingsprogramma volgt om uw verbrande energiecalorieën te vervangen.

Vet calorieën verbranden tijdens het sporten

Tijdens aërobe oefening doorloopt je lichaam verschillende fasen voordat het het punt bereikt waarop je vet verbrandt. Je hoort mensen zeggen dat je alleen suiker (koolhydraten) verbrandt, niet vet tijdens de eerste 10 minuten van de oefening. Dit geldt tot op zekere hoogte. Ik zeg dit omdat je na de 10 minutenmarkering suiker zult blijven verbranden als je niet hard genoeg traint zodat je lichaam meer zuurstof nodig heeft; of je werkt te hard en je kunt je lichaam niet voldoende zuurstof geven voor vetverbranding. Wanneer u traint, moet u in een gestaag tempo bewegen (niet te snel, niet te langzaam), zodat uw lichaam uw opgeslagen vet (geen koolhydraten of suiker) als energiebron gebruikt. Onthoud ook dat alleen omdat je het vetverbrandingsstadium hebt bereikt, dit niet betekent dat je daar blijft. Het blijven bij het vetverbrandingsstadium hangt opnieuw af van of je beweegt in een tempo dat goed is voor je lichaam. Zorg ervoor dat u zich binnen uw streefbereik voor de hartslag bevindt.

Vetverbranding Calorieën in rust

De enige manier om nog uren vet calorieën te verbranden nadat je bent uitgebouwd, is door de anaërobe oefening van krachttraining. Gewichtstraining is de sleutel tot vetverbranding in rust. Gewichtstraining is een anaërobe activiteit die ervoor zorgt dat u meer calorieën verbranden dan aerobe oefeningen. De calorieën die je verbrandt tijdens krachttraining oefeningen zijn meestal calorieën uit koolhydraten (wat betekent dat je nog meer calorieën per dag moet eten voor energie); maar de calorieën die je in rust verbrandt zijn meestal calorieën uit vet. De reden dat je in rust vet verbrandt, is omdat krachttraining je metabolisme verhoogt, waarbij je opgeslagen vet als energie wordt gebruikt.

Om van je lichaam de ultieme vetverbrandingsmachine te maken, moet je aerobe (cardio) en anaërobe (krachttraining) oefeningen doen.

 

Volg het laatste nieuws en krijg €5 korting

Meld je nu aan op de Tanita.nl nieuwsbrief

Exclusieve voordelen, als eerste toegang tot de sale, inspiratie en informatie over o.a. health tips en meer…

 

 

© 2019 Tanita Nederland

Essence E-Services